måndag 21 december 2009

Jävligt irriterande saker: the car issue

  • Att låsen på bilen fryser på vintern. Det går i en viss turordning: först förardörren (så klart), sedan passagerardörren, och sist och hittills aldrig bakluckan. Jag brukar alltså först behöva krypa in genom bakluckan och dra upp pluppen på en av bakdörrarna som inte har något lås utifrån. Sedan kryper jag ut igen, klättrar ner i förarsätet från baksätet, startar bilen, tar fönsterskrapan, kryper tillbaka ut genom baksätet, skrapar rutorna och kryper tillbaka in. Med en viss risk kan jag (när jag lyckats tina förardörren tillräckligt med luftutblåsen) lämna förardörren olåst, men i kombination med att jag glömmer nyckeln i tändningslåset (hände i förrgår i Vasastan) är det som sagt en chansning. Å andra sidan, som både Lucas och PygmElin sa: "Vem vill stjäla Tård?". Tård the ford som är inte är en ford, utan en golf - inte en eftertraktad modell (foto måste väl komma snart antar jag)
  • När folk egoparkerar över två platser när de inte är tydligt märkta. Jag vet inte hur många gånger jag velat lämna en lapp som lyder typ: "Super parkering, asswipe, uppenbarligen tänker du bara på dig själv ditt jävla ego". Jag har kommit på bättre ramsor, jag är inte in the moment just nu
  • På tal om parkering är det en jävel med en stor jävla fet skåpbil på min parkering som insisterar på att alltid parkera på platserna närmast husen, där ju alla vill stå för att få närmare till dörren. Jag bara "duuuude, din bil är ett hus, kan du inte parkera lite längre bort så att vi i normala bilar inte behöver åla oss ut ur våra bilar för att din big mama tar upp en hel ruta, linje till linje?". Definitivt mitt mest utmärkande I-landsproblem just nu
  • Jag har någon sorts förbannelse kastad över mig, jag är helt övertygad. Vilken bil jag än kör, hur många gånger jag än bytt vindrutetorkare... de viftar fint bort all smuts från rutan, förutom en fläck. Denna fläck är alltid mitt i mitt synfält. Ca 20 cm bred och 10 cm hög, precis i ögonhöjd. Jämt
  • Regeln att man inte får parkera mindre än tio meter från en korsning. Så vida man inte bor i Australien där vägen går spikrak in i horisonten så är det korsningar överallt. Min mammas kompis Edda fick en bot med anledning "9,2 m från korsning, mätt med laser". Det var sista droppen som gjorde att hon flyttade tillbaka till Reykjavik
  • När spolarvätskan fryser. När det är så kallt att den gör det tenderar väglaget att vara sådant som genererar mycket skit på rutan. Det är som att köra i dimma, och irriterande...

3 kommentarer:

  1. egoparkeringen - tillåt mig säga HA HA HA!

    SvaraRadera
  2. Definitivt något som framkallar mina aggressiva sidor. Jag undrar när dagen kommer då jag slår sönder någonting, jag är garanterat en sådan människa som har potential att göra något sådant. Min rationalitet har räddat mig ur många situationer, inte bara the heavy stuff, utan även som att slå sönder saker eller slänga på luren i örat på någon. I silently withdraw and wait it out... Har du sett mig riktigt pissed någon gång btw?

    SvaraRadera
  3. nä jag tror inte det, bara irriterad typ. Sånt som går över på några minuter

    SvaraRadera