tisdag 22 december 2009

Ibland slår pappa huvudet på spiken

  • När då mammas kompis Edda, som flyttat hit från Reykjavik, fick sin bot med förklaringen "9,2 m från korsning, mätt med laser" föreslog pappa att hon skulle skriva tillbaka: "förlåt, jag hade inte min laser med mig"
  • När min andra guldfisk äntligen dog frågade pappa varför jag skaffat guldfiskar om jag inte ville ha dem. Jag förklarade att jag hade velat ha lite effortless sällskap. Då fnittrade pappa till, sen blev han allvarlig och såg lite skeptiskt på mig och sa: "Om du trodde att du skulle få socialt utbyte av en guldfisk, var du en guldfisk när du köpte dem"
  • Lucas och hans kompis Martin satt och kollade på ett svenskt program med arabisk undertext (självklart på svt). Pappa sa: "Kom ihåg bara att läsa från höger till vänster, annars kommer ni inte att fatta någonting"
  • Jag hade varit hundvakt hemma hos m&p och somnat i deras säng. När mamma kom hem sa hon att jag sov precis som henne, med handryggen mot kinden och armen rakt utåt. Hon sa att pappa stör sig på det jättemycket. Pappa replikerade förvånat: "Nej, nej! Jag har bara haft en armbåge i ögat i 25 år, varför skulle jag tycka att det är irriterande?"
  • Mamma och pappa var ganska unga föräldrar, och när Lucas börjat skolan fick de på första föräldramötet sitta i barnens bänkar och titta igenom deras arbetsböcker medan fröken stod och pratade. Lite diskret räckte pappa över en av Lucas böcker och pekade på en bild på en räv, där Lucas skrivit "röv". Mycket barnsligt, men det är familjen Bergers humor. Problemet är att mamma inte är lika bra på att hålla minen som pappa, så medan pappa satt där och såg fullkomligt samlad ut satt mamma och hoppade bredvid honom i bänken och ansträngde sig till det yttersta. Vad ska man säga? "Min son har skrivit röv istället för räv". Moget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar