fredag 25 december 2009

Arbete jag tycker om att utföra

  • Elda i vedspis. I morfars hus är det vedspis som gäller, så det är fucking freezing när man kommer upp, så får man tända brasa och underhålla den hela dagen. Jag tycker att det är riktigt mysigt, arbete som ger resultat direkt är my thang
  • En av de få gånger jag verkligen märkte att min morfar var stolt över mig var när jag hjälpte honom att elda upp en fälld gran på hans tomt. Han var sjuk och kunde inte jobba så mycket, så jag fick göra nästan allt själv, medan morfar satt och kollade på. Det gick helt enkelt ut på att slänga stora, tunga grenar på en brasa och se till att inte gräset började brinna, så jag fick liksom planera var och hur jag skulle slänga grenarna. Jag kände mig som en timmerhuggare, mycket roligt, och högen blev snabbt mindre och mindre. Direkt resultat
  • Skotta snö. Om det inte vore för att man svettas asmycket på kroppen och samtidigt fryser sönder fingrar och tår, är det riktigt roligt. Man kan testa en massa olika sätt att skotta för att hitta det mest effektiva sättet, och dessutom är det riktigt bra träning om man inte slackar
  • Byta däck på bilen. Jag har i och för sig mina däck på pappas bilfirma där de har en bilhiss, en speciell skruvdragare för däckskruva samt oömma kläder och handskar. Pappa hissar upp bilen, sen drar man ut muttrarna med skruvdragaren, byter däcken och skruvar på dem igen. Snabbt och effektivt, och faktiskt rätt kul
  • Sortera böcker och filmer i ordning. Inte så mycket arbete som hobby. Personligen tycker jag om filmer i genre-ordning, och böcker först i pärmordning, sedan i handlings-ordning
  • Skura golv. Det är så där "onödigt" hushållsarbete, om man vill vara lite ambitiös. Alltså är golvet redan hyffsat rent och grovjobbet är därmed klart. Sedan slabbar man bara lite, gnuggar extra på fläckar, låter det torka och sedan är det inte bara klart, man känner sig dessutom skitduktig, nästan som Martha Stewart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar