söndag 20 september 2009

Jordens jobbigaste ljud, i inbördes ordning

  • Åka bil med familjens tjockishund Cayenne (kort kallad "Tjocken"). Hon var med i en ganska ofarlig bilolycka när hon var liten och blir sen dess superstressad när man åker bil. Hon sitter och flämtar, ljudligt! Och oregelbundet. Och hela vägen. Och så gnäller hon till ibland och går omkring. Jag brukar vara bra på att koppla bort saker, men det kommer alltid till slut ett eskalerande "meeeeeeeeeeeeen TYYYST!"
  • Radiojinglar. "Chicka-chi-wow-wow!!!" Åh, jag kräks på det! Det värsta är 105,6: hip-hop och r'n'b-kanalen. Det är så mycket ljud att jag inte kan lyssna på det i bilen. Jag skulle ju kunna få ett epileptiskt anfall och krocka
  • Reklam. Jag är som en gammal tant och stänger av ljudet på tv:n när det är reklam. Också anledningen till att jag inte klarar av att se på MTV. Det är ADHD, ADD, MBD och MTV. Utöver att det låter lika skränigt och hysteriskt som reklam även i studiobitarna har de också de här cp-reklamerna med en mörkröstad man som skriker "NÄR KOMMER NI ATT GÖRA SLUT??!! SKICKA DITT OCH DIN ÄLSKADES NAMN TILL 718 800. ALLTSÅ: ANNA MELLANSLAG MAHMUHTI TILL 718 800!!" Jag vet inte varför han skriker, kanske för att överrösta den galna klubbmusiken? Man bara "ja, gud var roligt att kolla när jag och min kille gör slut genom en sådan där räkna-bokstäverna-i-era-namn-och-ta-minus-tio-gånger-er-ålder-humbug, fast det kostar 15 kronor"
  • Väckarklockan. Man kan ha vilken signal som helst, man kan ha ljuvlig änglakör, det spelar igen roll! Alla ljud som väcker en abrupt är hemska
  • Tonåringar på tunnelbanan. En åsikt som går isär; ibland tycker jag att det är underhållande att lyssna på. Ibland
  • Barnskrik på flygplanet/tåget/bussen. Man bara "mm, dags att göra det bästa av den obekväma situationen" och bullar upp halsduken som en huvudkudde i nacken. Då hör man "ursäkta, ursäkta" och så kommer en förälder med en toddler och sätter sig på andra sidan gången. Man spärrar upp ögonen, drar in och håller andan innan man ger ifrån sig ett mentalt, uppgivet "nooooooooooo!"
  • Det sköna, tillfälliga tinitus jag ofta erhåller vid oaktsamt festande och upptäcker när jag går och lägger mig. Som tur är brukar jag då vara så full att jag skulle kunna sova genom en jordbävning
  • Billarm
  • Egentligen... alla typer av larm
  • Lucas när han sover. När vi båda bodde hemma fick vi dela rum när vi hade gäster, och eftersom jag hade kroniska sömnproblem hela min uppväxt har jag studerat Lucas sovljud ganska ingående. Han ligger och "smaskar". Som när man äter någonting väldigt krämigt, så ligger han och kan ligga i en evighet. Det är som en hund som lägger sig för att sova. Man tänker att nu kan de inte smaska en gång till, men de gör det alltid ytterliggare en gång. Och sen en gång till
  • Blinkers-tickande i bilen

2 kommentarer:

  1. 105,9 är hiphop kanelen Voice haha 105,6 är ju Nile City!!!! ;)
    en grej jag tänkte på på VMA var att han Russle, hosten, han SKREK också HELA tiden, jag typ: DUUUDE, du har en mick av en anledning!

    SvaraRadera
  2. Ja, som sagt lyssnar jag ju inte på radio, men nu när du säger det så vet jag ju att det är 105,9

    SvaraRadera