söndag 2 augusti 2009

Varför jag älskar Queen

  • Freddie Mercury är trots hård konkurens min favorit bland manliga sångare
  • De har verkligen fattat det här med kör (Bohemian Rhapsody är ett tydligt exempel, men jag gillar kören mer i Good old-fashioned lover boy)
  • Deras låtar är som en maskerad med tema. Musiken speglas så otroligt mycket, men ändå diskret, av vad låten handlar om. Om det är Killer Queen har de lite Marie Antoinette-stuk på takten som man inte först tänker på men som ändå gör att man börjar skapa bilder och föreställa sig stora klänningar och peruker. Mycket coolt tycker jag
  • The show must go on. Behöver jag säga mer? Okej - jag tycker att det är viktigt att låtar med starka texter hör samman med dem som framför dem. Det känns så mycket mer äkta. The show must go on är den tveklöst mest kvalificerade i den kategorin. Skriven tillsammans med Freddie när han var döende, men som trots sitt svåra tillstånd vägrade att sluta jobba. Han höll fasaden uppe och fortsatte att spela in musik i det sista. Brian May sjöng in låten i falsett först och spelade upp den för Freddie. Han var orolig att Freddie inte skulle orka sjunga då han var mycket dålig, men Freddie drog i sig en mängd vodka och sa "I'll fucking do it, darling!" och satte låten på första tagningen. Sex veckor senare dog han. Musikvideon är ett kollage av Queens karriär, något som jag ser som ett last good-bye. Så tragiskt - så perfekt
  • Jag blir så jävla taggad när jag lyssnar. Jag menar... Don't stop me now, finns det någon som inte börjar svänga till den?
  • Crescendo. Mmm...

2 kommentarer:

  1. Kunde inte hålla med mer...

    SvaraRadera
  2. Samma här, Queen är och förblir min allra största inspiration här i livet! =) /J

    SvaraRadera