söndag 22 november 2009

Osannolika händelser jag varit med om

  • När jag var på Zanzibar förra året fick jag malaria. Jag låg på rummet och läste och läste. När min bok var klar gick jag ner i receptionen för att byta ut boken i backpacker-högen. Där hittade jag Alexandre Dumas (d.y) Kameliadamen, tryckt 1927. Det var inte det sjuka. Jag samlar på antika böcker och framför allt klassiker och hade letat efter den här boken i säkert ett år. Det var inte det sjuka. Boken var på svenska. Det var det sjuka
  • På samma resa var jag på safari. Vi var en stor grupp och när vi skulle åka in i naturreservatet Serengeti blev det lite strul med våra papper, så vi fick vänta på någon sorts rastplats mitt på savannen i nästan två timmar. Vi låg utfläkta i bilen och lekte "jag är vansinnigt sugen på" och alla satt med dregel i mungipan och sa med hypnotiska röster: "oxfile med bearnaisesås..:", "fruktsallad med grädde...", "mörk choklad..." Det enda jag verkligen saknade i Tz var yoghurt med müsli, men fruktansvärt ovanligt var att jag nu var sugen på mariekex. Jag gillar mariekex, men inte så att jag äter det ofta. En tjej kom till oss loja dagdrömmare och informerade oss om att det fanns en kiosk. Tänk dig så där som på tecknad film, när det bara är ett streck och så låter det "piiounnnng..." Väl inne i kiosken hittar jag... mariekex från Danmark
  • När jag var fjorton reste familjen till Sydamerika. Vi skulle åka den 15/12 till Montevideo, Uruguays huvudstad. Det råkade vara så att en klasskompis pappa var från Uruguay och de skulle dit över julen. De skulle åka en dag innan och med ett annat flygbolag. När vi mellanlandade i São Paulo stötte vi ihop med dem på flygplatsen eftersom deras flyg var flera timmar försenat. Tre dagar senare gick vi över ett torg i Montevideo och letade efter ställen att äta. Vi stannade utanför staketet vid en uteservering där någon tilltalade oss. Och där, precis där vi hade stannat, satt familjen igen

2 kommentarer:

  1. Den första var fan störd! Men goo för samlingen!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det! Jag kunde bara inte fatta att ingen fanns i närheten som jag kunde visa det för just då. Jag stod typ i receptionen med öppen mun och pekade på boken och kollade mig omkring och bara "eh! pöh! höh!"

    SvaraRadera