torsdag 21 oktober 2010

Saker att spy galla över

Upptakt: Jag kom precis hem från en 15,5 timmar lång arbetsdag i Malmö. Eftersom det ändå inte går någon tunnelbana så här sent bestämmer jag mig för att slösa på en taxi hela vägen hem. 520 kronor är överkomligt.
Men, eftersom jag begått det grova brottet att bosätta mig i en - flämt! - förort, måste jag tydligen betala lite mer. "Jaha?" frågar jag, "580 eller?"
NEJ! 650 kronor! Låt mig säga det där lite mer välformulerat:

650 kronor!!!

Jag hoppas att du läser det som att jag skriker, för det gör jag.


Jag blir, i enlighet med den underbara person jag är, skitsur och skäller på taxichauffören. Varför ska jag betala 130 kronor mer när det tar exakt lika lång tid från Norrtull att åka hem till mig jämfört med att åka in till exempelvis söder. Rättelse: det går nog lite snabbare eftersom det är motorväg hela vägen. För att jag bor utanför tullarna. Okej, sug min kuk!
Men det är vad det kostar, så jag kniper ihop munnen - alltså, jag kniper ihop munnen - och stirrar ut genom fönstret och tjurar hela vägen hem. Sedan ber jag om ursäkt för att jag varit så otrevlig och betalar de

650 JÄVLA KRONORNA!

Och när jag redan är så irriterad börjar jag givetvis tänka på annat som gör mig irriterad. Följer lista:


  • Parkeringsavgifter på gator. Okej om blodsugarna byggt en parkeringsplats och sköter om den, men en gata - borde inte det vara vägverkets avdelning? Varför betalar jag skatt? Sen verkar det inte finnas något tak heller. I Sumpan tog de förut typ 8 spänn i timmen för att stå på nån jävla bakgata i ett bostadsområde. Sundbyberg "stad": fuck you! Nu är det lite bättre, men det där är ett minne jag aldrig kommer släppa... Sedan har vi det värsta jag någonsin varit med om, när jag hittade en parkeringsplats i Johanneshov vid globen. Den var inte asfalterad, inte uppmärkt. Det var typ en grus/jordplätt med ett trästaket runt och en P-automat. Jag tror att de krävde 30 spänn i timmen. Hahahaha! Det är ett skämt, eller hur...?
  • När restauranter/butiker/caféer tar överpris för att kunden inte vet bättre eller inte har andra alternativ, typ på flygplatser. Jag och John skulle fika i Kungsträdgården förra sommaren. Vi tänkte att det kunde vara kul att vara lite turister i vår egen stad. Mm, jättekul. Jag ville ha en 33 cl glasflaska Ramlösa. Den kostade 32 kronor. "Skämtar du?" frågade jag tjejen i kassan. Nej, svarade hon. Jag pekade på flaskan, inköpspris kanske 36 öre, och sa "en sån här kostar fyra kronor på Konsum. Om jag betalar 15 spänn har jag gott och väl betalat för inköp, service, läge och överskott. Och ni vill ha 32?" Ja, sa hon, men jag behövde inte köpa den. Jag köpte den i alla fall, men jag struntade i att be om ursäkt för att jag varit otrevlig, så jävla sur var jag
  • När man sitter och pratar om vad man skulle göra om man vann hundra miljoner och folk börjar prata om lyxvillor, bilar, att köpa en egen ö och investeringar i aktier. Jag vet inte om de är onda... eller dumma?
  • Yoga. Det är sånt bullshit. Jag kan förstå att det fungerar för andra, men för mig ser yoga ut så här: en totalt harmonisk instruktör med ful frisyr tänder lite ljus. Sen ska man göra en solhälsning. Jag antar att det är en uppvärmning, men det heter solhälsning. Sen använder den totalt harmoniska instruktören med ful frisyr en massa termer på burmesiska/nepaliesiska/mongoliska istället för att säga vad man ska göra. "Hasholimonga tonga bumburra" myser hon med en ljuv, mystisk röst. Hälften av klassen - de som andas på ett harmoniskt yoga-vis, där det låter som att de håller på att kvävas - börjar åla omkring på golvet med ögonen stängda och hela ansiktet allvarligt som sägandes "stör mig inte, jag är i djup inre balans med mig själv". Sen ska man stå i hunden, en position som enbart går ut på att krossa varenda litet ben och brosk i dina händer eftersom du mer eller mindre lägger hela kroppsvikten på dem. Sen ska du ställa dig i plankan, alltså på händer och tår med kroppen rak, och kroppen spänner sig så mycket att du skakar. Då säger den totalt harmoniska instruktören med ful frisyr "och glöm inte att aaaaaandaaaaassss" och ler fromt mot gruppen. I slutet ska man ligga ner på mattan och sluta ögonen och ge kroppen vila. Den tiden brukar jag ta för att bestämma mig för vad jag ska göra uppe på gymmet efter yogan för att få lite riktig träning
  • För att inte tala om spinning. För en mer detaljerad beskrivning av mitt hat mot spinning, var god se http://triathlonbloggen.blogspot.com/2010/10/ett-vrak-till-manniska.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar